از عرشه به عر ش

قانون پلاس: نفتکش «سانچی» برای همیشه به تاریخ پیوست. کورسوی امید برای نجات یا یافتن سرنخی از سرنوشت 29 خدمه آن برای همیشه از بین رفت و این نفتکش در کمال ناباوری به زیر آب رفت.
قرار بود امروز تکاوران نیروی دریایی کشورمان وارد کشتی شوند و به 9 روز بی‌اطلاعی از سرنوشت خدمه محبوس شده، پایان بدهند ولی انفجار صبح روز گذشته و در پی آن آتش‌سوزی وسیع منجر به توقف عملیات شد و در نهایت این نفتکش با اسرار سر به مهرش به عمق دریا فرو رفت.
علت این آتش‌سوزی به گفته مسئولان، توقف عملیات در شب گذشته است. تجمیع گازهای مشتعل شده منجر به انفجار و در ادامه آتش سوزی شده‌است و کار را برای ورود به نفتکش غیرممکن کرده‌بود.
ای کاش خبری از آن‌ها بیاید


12 ساعت پیش از انتشار خبر غرق شدن نفتکش سانچی، به ساختمان شماره 2 شرکت ملی نفتکش در خیابان جردن رفتیم. جایی که خانواده‌‌های خدمه آنجا جمع بودند تا اگر خبر جدیدی مخابره شد از آن مطلع شوند.
لابی ساختمان چند میز و صندلی چیده‌بودند. تنها کسي که می‌توانست آن‌ها را آرام کند و تسلی دهد، خودشان بودند. آن‌هایی که رمقی داشتند توی سالن نشسته‌بودند و از این حادثه می‌گفتند و بقیه هم در اتاق استراحت زیر سرم به‌سر می‌بردند.
محمد حسن یزدانی، برادر همسر کاپیتان مجید قصابی از دامادشان می‌گوید:« آقا مجید را همه می‌شناسند. يك آدم دلسوز و وظیفه‌شناس. چند روز پیش با هم تلفنی صحبت کردیم. می‌گفت قرار است بروند کره و ماه بعد برمی‌گردند. هر شب به همسرش ایمیل می‌داد که حال‌شان خوب است و مشکلی نیست. کسی فکرش را نمی‌کرد این اتفاق ‌بيفتد.
من خبر آتش‌سوزی نفتکش را روز یک‌شنبه از اخبار شنیدم و وقتی گوینده اخبار گفت 32 خدمه این نفتکش جان باخته‌اند،‌ بدنم یخ کرد. وقتی همراه با برادرهای کاپیتان برای پیگیری خدمه به تهران آمدیم، به ما گفتند هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست.
با توجه به شناختی که از آقا مجید دارم، مطمئن هستم نیروهایش را به جای امنی برده تا کمک برسد. خدا کند خبری از آن‌ها بیاید. باور نمی‌کنید خواهرم یک هفته‌است که از غصه و نگرانی توی بیمارستان است. حالش خوب نیست. با این خبرهای ضد و نقیضی که می‌آید، حال همه ما خراب می‌شود به خصوص آن‌هایی که در شهرهای کوچک هستند».
او از رسانه‌ها به‌خصوص صداو سیما هم گله داشت و چنین گفت:« صدا و سیما کوتاهی کرد و به این خبر آنچنان که باید می‌پرداخت، نپرداخت. بعد از چند روز اعتراض ما به صدا و سیما حالا چند روزی است که در اخبار از نفتکش می‌گویند. باید آن‌قدر به این مساله می‌پرداختند که چینی‌ها با جدیت کار می‌کردند. به نظرم چینی‌ها کم کاری کردند».
علی فرشادفر ،‌پسرخاله «مهدی سادگی» خدمه نفتکش از مشکوک بودن این اتفاق می‌گوید. او چند روزی است همراه با پدر و مادر و همسر مهدی به این ساختمان می‌آیند به امید شنیدن خبری که آن‌ها را از نگرانی دربیاورد.
او گفت:« مهدی نزدیک 10 سال است دریانوری می‌کند و 9 ماه پیش ازدواج کرد. تا به حال نشده‌بود از تصادف در دریا صحبت کند چرا که این اتفاق غیرممکن است. با توجه به اینکه نفتکش ایرانی و کشتی چینی مجهز به ردیاب ماهواره‌ای و سیستم اعلام خطر بودند عجیب است که باهم تصادف کرده‌اند. باید این اتفاق به مرکز کنترلی که روی خشکی است مخابره می‌شد ولی این اتفاق نیفتاده‌است.
او چند ساعت پیش از این اتفاق به همسر و پدرش ایمیل زده‌بود که همه چیز مطلوب است و مشکل خاصی ندارند. وقتی این خبر را در تلویزیون دیدیم خشک‌‌مان زد. مگر می‌شود با سیستم پیشرفته این کشتی و توی این دریای بزرگ چنین اتفاقی بیفتد؟
برای من هیچ چیز عجیب‌تر از این تصادف و کم کاری چینی‌ها نیست. ما امیدوار به زنده ماندن آن‌ها هستیم و ای کاش وزیر کار و وزارت خارجه زودتر از این‌ها اقدام می‌کردند تا تلاش‌های‌شان زودتر به نتیجه می‌رسید».
رحیم جهانی، پدر «حسین جهانی» و پدر شوهر «ساقی فعال» تنها بانوی کشتی سانچی درباره پسرش به ما گفت: پسرم دیوانه‌وار عاشق ایران بود.حسین با پول کارگری درس خواند. او همه سرمایه زندگی من و مادرش است. پسرم افسر دوم سانچی است و در زمانی که ایران در تحریم به سر می‌برد، اقتصاد مملکت را تامین می‌کرد، در این زمانی که جنگ اقتصادی است آن‌ها با عشق و علاقه از جان‌شان گذشتند. این‌ها آدم‌های عادی نیستند، این‌ها فقط اقیانوس و آب را دیده‌اند کسی نبود ازشان کمک بخواهند. نباید در نجات‌شان کوتاهی شود. دولت چین هم کارشکنی کرد چرا بعد از چند وقت اجازه نمی‌دهد تکاوران ما آنجا وارد شوند یا اینکه نیروهایی که توانسته‌اند چاه‌های نفت را مهار کنند، چرا نباید بتوانند این شعله‌ها را خاموش کنند؟»
و حالا خانواده‌هایی که هشت شبانه‌روز به زنده‌ماند عزیزان‌شان اميدوار بودند، نمی‌توانند باور کنند کشتی با پیکر شوهر و فرزند و پدرهای‌شان به زیر آب فرور فته‌اند. نمی‌توانند باور کنند دریای چین آرامگاهی برای پاره‌تن‌شان شده است. چرا روزگار با آن‌ها این‌طور رفتار کرد!
گزارش آتش‌سوزی نفتکش ایرانی به صحن مجلس ارائه مي‌شود
علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های مجلس و کمیسیون امنیت در مورد آخرین وضعیت آتش‌سوزی نفتکش ایرانی، اظهار کرد: تلاش‌ها در حال انجام است و قبل از بازگشت نمایندگان اعزامی نباید گمانه‌زنی کرد و پس از ارائه گزارش نماینده کمیسیون امنیت، گزارش را به صحن علنی مجلس نيز ارائه می‌کنیم.
وی درباره آخرین پیگیری‌ها از نفتکش ایرانی، اظهار کرد: برومندی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی به همراه ربیعی مسئول پیگیری‌کننده این مساله در حال حاضر در شانگهای حضور دارند . با مقامات چینی مذاکره کردند و باید تا تکمیل اطلاعات منتظر بمانیم.
وی اظهار کرد: با توجه به حجم گسترده حریق بر اساس گزارش‌هایی که وجود دارد، 12 تا 13 کشتی آتشخوار به منطقه اعزام شده بودند اما حجم آتش‌سوزی به حدی زیادی بود كه به راحتی قابل خاموش شدن نبود.
بروجردی یادآور شد: سفیر کشورمان در پکن ار روز اول پیگیر موضوع بوده و تلاش‌های خود را انجام داده است. دولت و مجلس نیز نمایندگان را اعزام کردند اما براي نظر نهایی در مورد چگونگی وقوع اتفاق،‌باید تا زمان بازگشت نمایندگان اعزامی منتظر ماند و گمانه‌زنی نکرد . بعد از آن گزارش لازم را به صحن علنی مجلس ارائه می‌کنیم.
عملیات امکان انتقال پیکرها وجود ندارد
علی ربیعی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: آرزوی‌مان این بود که بتوانیم دریانوردان‌مان را سالم بیرون بیاوریم اما از روز اول چینی‌ها به ما گفتند تمامی آن‌ها فوت شده‌اند.
وی با تسلیت به همه ایرانیان و خانواده‌های دریانوردان از دست رفته، فوت همه دریانوردان نفتکش سانچی را تایید کرد و گفت: با این حجم محموله معیانات گازی و با توجه به سوخت کشتی که مازوت و گازويیل بود،‌ این حادثه در تاریخ دریانوردی بی‌سابقه است .
وی افزود: از همان ابتدا به ما اعلام کردند تمام خدمه زنده نیستند اما ما به‌دليل امیدی که داشتیم، تمام اقدامات را انجام دادیدم. آرزوی‌مان این بود که بتوانیم حتی یک نفرشان را سالم بیرون بیاوریم اما از روز اول چینی‌ها به ما گفتند تمامی آن‌ها فوت شده‌اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بيان کرد: ما امید داشتیم پیکر مطهر آنان را بیرون بیاوریم؛ مثل سه پیکر دیگر که تا حدودي استخوان بودند؛ برای همین هم تکاوران را اعزام کردیم اما شدت انفجار و حرارت حاصل از آن زیاد بود و امکان داخل رفتن نبود.
ربیعی گفت: کشتی از سر به عمق رفته است و در عمق ۱۱۰ متری در آب غرق شده‌است. ما هر کاری می‌توانستیم، کردیم. خیلی‌ها معتقدند ورود گازهای سمی و تنفس آن‌ها باعث شده در ساعت اول عزیزان ما جان‌شان را از دست بدهند.
وی خاطرنشان کرد: ما با کورسوی امید برای انتقال پیکرهای مطهرشان آمدیم اما سربازان اقتصاد مقاومتی جان‌شان را از دست دادند.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا امکان انتقال پیکرها به کشور وجود ندارد، گفت: از فرمانده چینی این مطلب را پرسیدم گفت برای ما امکان ندارد. در تاریخ دریانوردی این مساله سابقه نداشته و چنین کاری امکان‌پذیر نیست اما باید با کارشناسان خودمان هم در این مورد صحبت کنم.
پیام تسلیت رییس جمهور به مناسبت درگذشت سرنشينان نفتکش سانچی
اولویت شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏ های این عزیزان باشد.
رییس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت سرنشنان نفتکش سانچی و همدردی با خانواده قربانیان، تاکید کرد: باید اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏ های این عزیزان متمرکز باشد.
متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی به این شرح است :
بسم‏ ا... الرحمن الرحیم
انا ... و انا الیه راجعون
وقوع سانحه‌ ناگوار و دلخراش آتش سوزی برای کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین که موجب درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل زحمتکش آن شد، قلوب آحاد ملت ایران را محزون کرد.
اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به ملت بزرگ ایران به ‏ویژه خانواده های داغ‌دیده از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و برای آن جان‏باختگان مظلوم که تلاشگران عرصه اقتدار ملی و پیشگامان اقتصاد کشور هستند، علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسالت دارم.
هم ‏اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏ های این عزیزان متمرکز باشد. در عین حال از همه دستگاه های ذی‌ربط از جمله وزارتخانه ‏های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه می خواهم با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه تاسف‏ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‏ دیده به‏ عمل آورند.
پیام تسلیت سازمان بنادر و دریانوردی درپی‌جان‌باختن خدمه نفتکش سانچی
سازمان بنادر و دریانوردی در پیامی جان باختن 32 نفر از کارکنان و خدمه نفتکش سانچی را به ایرانیان تسلیت گفت.
اسامی ۳۲ سرنشین و خدمه نفتکش سانچی که 9 روز پیش در ۱۵۸مایلی سواحل شرقی چین جان‌باخته‌اند، عبارت است از:
۱-مجید قصابی عروجی، کاپیتان
۲- فرید محبی، سرمهندس
۳-مجید نقیان، افسر اول
۴-حسین جهانی هل‌آباد، افسر دوم
۵-احسان ابولی قاسم‌آبادی، افسر دوم
۶-میلاد عنایتی، افسر سوم
۷--حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم
۸- محمدرضا رضازاده ماسوله، مهندس سوم
۹- مهدی سادگی، مهندس سوم
۱۰-حسن رومیانی، مهندس چهارم
۱۱-محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات
۱۲- بهرام اتحاد، افسر برق
۱۳-عبدالغنی سامری، سرملوان
۱۴- ابوذر نظامی، کمک سر ملوان
۱۵-سیدجواد حیدری، ملوان یکم
۱۶-محمدساجب علی میرید‌ها، ملوان یکم
۱۷-محمدهارون راشید، ملوان یکم
۱۸-علیرضا نجفی‎فر، ملوان دوم
۱۹- علی حیدریه کهن، ملوان دوم
۲۰-بهرام پوریانی، تعمیرکار
۲۱- یاور افشاری، روغن کار
۲۲-میلاد آروی، روغن کار
۲۳-مسلم علیزاده نودهی، روغن‎کار
۲۴-عبدالکریم بشارتی‌پور، سرآشپز
۲۵-امید ضیایی، کمک سرآشپز
۲۶-ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار
۲۷-احسان فرجی، مهماندار
۲۸- سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
۲۹-پوریا عیدی‌پور، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
۳۰-سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ
۳۱-محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد
۳۲-ساقی فعال، همسر حسین جهانی هل‎آباد